Systemy płatnicze w Polsce — jak działają?

Na terenie każdego państwa obowiązują określone procedury regulujące prawidłowy obieg pieniądza. Poza płatnościami gotówkowymi klienci mogą skorzystać z opcji bezgotówkowych, w tym przelewów bankowych, kart płatniczych (debetowych i kredytowych) czy systemów płatności natychmiastowych (m.in. BLIK, przelewy na telefon, Express Elixir). Sprawdź, kto odpowiada za bezpieczny obieg pieniądza w Polsce. 

Jak działa elektroniczny system płatniczy?

Każda przeprowadzana transakcja angażuje dwie strony — klienta dokonującego płatności wraz z jego bankiem emisyjnym, a także odbiorcę płatności (m.in. sprzedawcę, pracownika urzędu, właściciela wynajmowanego mieszkania) i bank przyjmujący. To właśnie system płatniczy odpowiada za automatyzację tego procesu i sprawne połączenie stron (wraz z pobraniem z rachunku, a następnie zaksięgowaniem środków na koncie). 

Jak wygląda system płatniczy w Polsce?

Wszelkie regulacje zostały szczegółowo opisane w ustawach, takich jak m.in. Prawo Bankowe, Usługi Płatnicze. Obowiązujące w Polsce systemy płatnicze funkcjonują w oparciu o zasady następujących podmiotów:

  • Narodowy Bank Polski,
  • Krajowa Izba Rozliczeniowa,
  • Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych,
  • Komisja Nadzoru Finansowego.

Powyższe instytucje określają odgórne zasady, na których podstawie przeprowadzana jest każda płatność – od autoryzacji po rozliczenie.

W jaki sposób rozliczane są wszystkie płatności online?

Zarówno wielkie instytucje administracji państwowej, jak i prywatne podmioty gospodarcze realizujące płatności online wykorzystują innowacyjne systemy informatyczne, których funkcje są dopasowywane do indywidualnych potrzeb i wymagań danej jednostki. Dostępne na rynku oprogramowania IT wykonują niezbędne zadania rozliczeniowe, które w znacznym stopniu usprawniają pracę działów finansowych oraz gwarantują bezpieczeństwo dokonywanych transakcji elektronicznych.